v. 21


Nu börjar magen växa, and I love it!




Bebis:
Ditt barn är ca 16cm långt mellan huvud och stjärt och väger omkring 420g. Det kan röra sig fritt i fostervätskan och kan sparka både långt upp i magen och ända nere vid blygdbenet.

Nu är matsmältningsapparaten tillräckligt utvecklad för att kunna tillgodogöra sig vatten ur det fostervatten som barnet sväljer.
Sinnesorganen som barnet ska använda för att lära känna världen utvecklas nu raskt. Smaklökarna på tungan är färdiga. Hjärnans och nervtrådarnas utveckling har kommit så långt att barnet ska ha fått känsel. Vid ett ultraljud skulle du nu kunna fånga en bild, där barnet suger på tummen eller smeker sitt ansikte.

Mamma:

Nu börjar en härlig tid. Magen syns väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har ofta gått över Har du oroat dig för missfall så har troligtvis den oron minskat markant vid det här laget. Humöret brukar vara stabilare och diverse småkrämpor du kan drabbas av i slutet av graviditeten har inte börjat än.
Din viktökning ligger troligtvis någonstans mellan fyra och sju kilo. Viktuppgång är individuell. Om du äter näringsriktigt behöver du inte oroa dig för några extra kilon.

En del kvinnor blir mer inåtvända och intresset för omvärlden minskar. Detta beror på att barnet i magen nu upplevs alltmer som individ och dina tankar, fantasier och önskningar allt oftare rör sig kring barnet.

 

Jag:

Har gått upp ca 3 kg och tycker att jag äter bra och näringsrik mat (förutom idag då det blivit en del choklad och djungelvrål). Vill hoppas att viktuppgången fortsätter i denna långsamma takt om jag ska vilja visa mig i bikini om 3 veckor.
Börjar känna av mina hormoner och att humöret skiftar, kan vara hur lycklig som helst en sekunden för att andra sekunden behöva hålla tillbaka tårarna. En riktig berg och dalbana.
Har lite halsbränna som kommer och går samt att mycket snurrar i huvudet innan jag somnar. Men när jag väl somnar sover jag rätt så gott och behöver inte gå upp och kissa någon gång. Lillan har väl inte hittat kissblåsan än :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0