Recept på marängtårta

Efter önskemål lovade jag att lägga upp receptet på den goooda marängtårtan.

Maräng:
4 st äggvitor
2 dl strösocker

Fyllning citronkräm:
4 st äggulor
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 citron, skal + pressad saft
75 g smör

Garnering:
3dl vispad grädde
valfri frukt

Psst... För att få en stor tårta till ca 12 pers, dubbla allt och göra två marängbottnar, det har jag gjort på tårtan ni ser på bilden.

Tillagning:

1.
Sätt ugnen på 125°.

2. Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och fortsätt vispa till hårt skum. För att få marängen extra seg, vispa över vattenbad en stund. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en 30 x 40 cm stor långpanna.
3. Grädda mitt i ugnen ca 1 timme och 20 min. Låt tårtbottnen svalna lite i långpannan innan du vänder upp den och drar bort papperet.

4. Fyllning: Lägg allt utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att den inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner smöret. Låt krämen kallna.

5. Garnering: Dela tårtbottnen på mitten och lägg krämen emellan. Vispa grädden och bred den ovanpå. Dekorera med goda och fina frukter.

Voila!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0