v. 37


Sorry för seg uppdatering och sen är jag med veckans mage också, skäms på mig!

Här har ni veckans update på magen och humöret!



Bebis:
Barnet ökar fortfarande i vikt, men växer inte så mycket på längden längre. Barnet är fullt medvetet. Det lagrar näring i sina organ för att klara eventuella påfrestningar vid förlossningen. Barnet tränar sina lungor genom att dra in och trycka ut fostervatten i dem. Ändå är lungorna de sista av barnets organ som mognar. Nu ligger de flesta startklara med huvudet nedåt. Om inte, brukar man försöka vända det. Får du värkar i denna vecka försöker man inte hindra förlossningen från att komma igång.


Mamma:
Nu är det vanligt att känna förvärkar
. Livmodern blir hård i ungefär 30 sekunder och sedan slappnar den av. Dessa sammandragningar ska inte göra ont. Ofta stiger nu känslan av spänning och förväntan ju närmare förlossningen du kommer. Många går längre än 40 veckor, särskilt förstföderskor. Att föda mellan vecka 37+0 och fram till vecka 41+6 anses normalt. Ditt fundusmått har planat av nu och växer inte lika snabbt. Många barn sjunker djupare ner i bäckenet nu.


Jag:
Spänningen och förväntan stiger för varje dag och jag kan knappt vänta! Nu får hon gärna komma ut till oss tycker jag, vill helst inte gå över tiden trots att jag räknar med det. Varje kväll när jag går och lägger mig tänker jag "tänk om det händer inatt" men inte än inte! Har en del obehagliga sammandragningar/förvärkar men inget mer än så.
Blir trött i fötter och rygg när jag varit igång mycket på dagen men än så länge har jag inte samlat på mig en massa vätska i kroppen och svullnat upp (hoppas jag slipper)!
Mitt humör svajjar upp och ner men jag vill ändå tycka att jag har ett ganska ok humör för att ha hormoner åt alla håll och kanter och F stöttar mig i vått & torrt även om han kan ryta åt mig när jag är lite väl otrevlig ibland ;)




Kommentarer
Postat av: Caroline - gravid v.38

Inte långt kvar för dig heller nu :) Dricker massa vatten för att bli kvitt mina svullna kroppsdelar, men det försvinner väl efter förlossningen antar jag :) Skönt att du inte svullnat så mycket.



Håller med dig om att man längtar som tusan tills den lilla/e är i ens famn!

2012-03-20 @ 16:55:48
URL: http://evacarolinen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0