v. 39


Oj, oj, oj!

Nu är magen stor som en medicinboll och jag vill inget hellre än att träffa vår fina, underbara skatt.

Jag ger er v. 39!



Bebis:
Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet. Vikt ca 3 450 gram.


Mamma:
Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.


Jag:
Ja, det är inget snack om att man känner sig tung iallafall. Medicinbollen sitter där den gör och det är tungt att ta sig upp från soffan, sängen och även att torka sig när man varit på toaletten. Har en del förvärkar som kommer och går, men inga regelbundna än så länge. Jag tycker inte att magen har sjunkit något men det måste den ha gjort för att min halsbränna har i princip försvunnit, såå skönt! Och det är lite skönare att andas trots att det fortfarande är svårt att ligga på rygg.
Viktuppgång: 12 kg


Nu får du banne mig komma ut älskade främling, vill inte vänta meer!


Kommentarer
Postat av: azin

Finast!

2012-03-30 @ 13:31:04
URL: http://aziins.blogg.se/
Postat av: Maria

Den där var inte liten den e! =P Spännande!! Snart kommer bebben! =D



Hehe ja, tänkt att nåt sånt sött kan komma ut från en själv! ;P Haha!

2012-03-30 @ 18:48:24
URL: http://enplusenblirtre.blogspot.com
Postat av: Åsa Jönsson

Du är så fin:):)

2012-03-30 @ 19:10:54
URL: http://www.asas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0