v. 22



Nu kommer magen för den här veckan!
Och med magen börjar även lite kärlekshandtag, lite rumpa och lite annat smått och gott växa. Trevligt!



Bebis:
Nu har barnet blivit ungefär 19cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 500g. Barnet har fått en dygnsrytm. Det både sover och är vaket. Antagligen är det som mest livligt när du vilar dig. Svettkörtlar har utvecklats och huden är inte lika genomskinlig. Naglarna är fullt utvecklade och fortsätter att växa. Hjärnan växer mycket snabbt och speciellt den del som ligger mitt i hjärnan - germinal matrix. Dess uppgift är att tillverka hjärnceller fram till att barnet är fött och försvinner sedan. Barnets hjärna fortsätter dock att växa fram till fem års ålder.


Mamma:
Dina bröst kan eventuellt läcka råmjölk, ditt barns första kost. Montgomerys körtlar på vårtgårdarna, producerar ett fuktigt ämne som skyddar dina bröstvårtor vid amning. Din hudfärg kan förändras och områden med mycket pigment t.ex. vårtgårdar, födelsemärken och fräknar mörknar. Håret kan kännas tjockare och det beror på att du nu inte tappar speciellt mycket hår, vilket annars är det normala. När barnet är fött kommer du att tappa hår som vanligt igen. Kom ihåg att sköta tandhygienen, hormonerna kan påverka ditt tandkött och få det att svullna.


Jag:
Vid det här laget känner jag bebis röra sig där inne ibland, men jag vill ha mer mer! Hon puffar mig i lugna stunder, tex när jag ska sova och det är supermysigt. det är då vi bondar :)
Har inte märkt av något av ovanstående, inga läckande bröst, inga mörka gigantiska vårtgårdar och inga pigmentfläckar. Har än så länge klarat mig helt utan smärta i bäckenet och ryggen, men fötterna känns ibland något svullna. Tur att min kärlek är så snäll och masserar mig när jag behöver ♥

Många kvinnor känner sig ju mer attraktiva när dem är gravid och älskar sina former... Inte jag!
Tycker att jag blivit lite lönnfet, min midja har försvunnit och jag känner mig ovanligt "ful".
Försöker min lilla prinsessa sno all min skönhet tro?  


Kommentarer
Postat av: Yasmin

Jag tycker du är jättefin!

2011-12-02 @ 14:44:41
Postat av: Katja

Det som känns märkligast tycker jag är att man inte känner igen sig själv i spegeln. På kort tid ser man helt annorlunda ut i kroppen. Kan ju säga att allt har växt på mig, brösten har klättrat ur 2 och snart 3 kupstorlekar, helt galet. Tur att rumpan har växt också annars hade jag väll vält framåt med mage och tuttar.

Det är lätt att känna sig "ful" och obekväm men nu när magen är så stor så jag verkligen ser gravid känns det bättre, obekvämt det är det men mest fysiskt.

Snart kommer din kula puta lika mycket som min, det går fort.

2011-12-02 @ 23:26:12
URL: http://ikatjashuvud.blogspot.com
Postat av: Katja

och förresten säg åt alla som envisas med att kalla dig för tjockis att säga gullmage eller något annat fint istället. Folk verkar tro att det är okej att kalla en gravid för tjockis, inte så kul att höra när är obekväm i den nya kroppen och man vet att man gått upp massa lite över allt och inte bara på magen. De menar väl men förstår inte att det kan kännas jobbigt även om man vet att det är pga bebisen man går upp i vikt.



Du är såååå vacker!

2011-12-02 @ 23:30:45
URL: http://ikatjashuvud.blogspot.com
Postat av: Johan Pihlgren

Nu händer det grejer :) Kul. Fin tattoo också ;)

2011-12-03 @ 08:58:01
Postat av: Camilla

Tack hörni, det betyder mycket när man får höra annat än "tjockis" även fast det är med blinken i ögat.



Du har såå rätt Katja och även om man inte alltid känner sig så vacker så är detta bannemig det bästa jag har varit med om! Det är iallafall ingen tvekan om att kusinflickorna kommer att bli vackra :)

2011-12-04 @ 15:04:18
URL: http://ckramar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0