Att vara gravid.


Jag har en mycket klok kusin som heter Katarina som vågar snacka. hon skrev precis ett mycket intressant inlägg på hennes blogg om graviditetens baksidor. En graviditet blåses ju ofta upp som något helt underbart och klagar man på denna fantastiska gåva är man otacksam.

Jag har haft tur som inte fått några fysiska graviditetskrämpor än så länge, halsbrännan som jag led av i två dagar känns inte direkt som någon jättegrej att klaga över.
Borde jag då sväva på rosa moln och tycka att min graviditet är helt underbar?
På ett sätt gör jag det. På ett annat inte.

Förutom att jag faktiskt tycker att det är skithäftigt att bli mamma och och att det är helt underbart att få bära ett liv inom sig går dessa tankar genom mitt huvud varje dag och det är inte alltid lika underbart:

  • Jag, mamma? Hur fan då?
  • Klarar vi oss ekonomiskt, har vi råd att ge vårt barn vad hon förtjänar?
  • Vad ska jag göra i resten av mitt liv för att vårt barn ska få så en så bra uppväxt som möjligt?
  • Hur länge kan vi bo i vår tvåa, vart ska man köpa hus nånstans?

En bråkdel av alla frågor som cirkulerar i mitt huvud dagligen.
Dessa frågor kan göra mig sömnlös och helt knäpp, vi ska faktiskt bli föräldrar! Det är ju hur stort som helst och så mycket ansvar och beslut som ska tas.

Så, trots att man har en komplikationsfri graviditet utan fysiska krämpor finns det annat som tynger en och som man egentligen inte alls kommer bli klokare av förrän man sitter där med ett barn i famnen.
Vårt barn.
Som SJÄLVKLART
kommer att vara helt underbart.

Missförstå mig rätt.

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag känner mig otroligt tacksam för att du skriver om detta då detta är någor jag tänker mycket på, trots att vi inte ens är gravida, men jag vill gärna bli :) trodde nästan att det bara var jag som övertänkte men nu kan jag känna mig lugn :)

2011-11-26 @ 12:11:13
Postat av: Camilla

Ja, det tål att tänkas på iallafall, sen har ju alla som är gravida en unik historia och känslor så jag är bara en i mängden. Men tankar har man ju, och lägg på lite extra hormoner på det så blir det bergochdalbana :)

2011-11-26 @ 17:25:49
URL: http://ckramar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0