v. 26


Jag och lilla Monchi njuter av tiden när vi nu har kommit till v. 26.
Nu börjar magen svälla va? Har så svårt att se hur fort den växer när man lever med den varje dag.

Här kommer en update!




Bebis:
Barnet är ca 23 cm långt från huvud till stjärt och väger ungefär 900g. Ryggraden blir starkare och smidigare, för att den skall orka bära kroppen. Lungorna utvecklas alltjämt och barnet växer till sig mer och mer. Med lite tur kan man höra barnets hjärtslag genom att någon lägger örat mot din mage. Ögonen är nu färdigbildade och barnet har lärt sig att både andas in och ut. När barnet hör ljud reagerar det med högre puls, och spelar du musik kan det hända att hon/han rör sig i takt. Det finns studier som visar att barnet reagerar på beröring runt denna vecka.


Mamma:
Förmodligen passar inte dina vanliga kläder längre, för nu börjar du lagra fett kring bröst och höfter. Graviditetsstrimmor på mage och bröst bör dyka upp nu, om du alls kommer att få några. Ditt hjärta och dina njurar jobbar hårt för att hålla igång blodcirkulationen, och ta hand om den ökade mängd vätska som finns i kroppen.


Jag:
Graviditetsstrimmor? Help!
Har inte fått några än och jag hoppas att jag slipper. Smörjer in mig varje dag med både fet kräm och havandeskapsolja. Inte för att jag tror att det hjälper men då har jag iallafall ansträngt mig för att försöka slippa dem! Känner av Monchi mer och mer där inne och jag börjar faktiskt tro att hon reagerar när man stryker på magen eller sjunger för henne. Riktigt mysigt :) Eftersom moderkakan förmodligen fortfarande ligger i framvägg är rörelserna som starkast på sidorna, känns sjukt konstigt även om det är mysigt!
Nu börjar även polletten falla för F tror jag. Han känner sparkar varje dag när han myser med magen och han börjar faktiskt fatta att vi ska bli föräldrar till ett litet liv som byggs där inne i min kropp.
Panik eller lycka, marginalen är hårfin :)


Kommentarer
Postat av: Katja

Ja nu är det ingen tvekan om att det är en gravidmage =)

Kul, du är superfin! Längtar typ efter min "lilla" mage. Njut innan det bli obekvämt..jag har fötter under revbenen och får sparkar på magsäcken, härligt härligt haha aj!

2011-12-30 @ 16:54:14
URL: http://ikatjashuvud.blogspot.com
Postat av: Åsa

så du växer. Helt underbart! Du är så fin:)))kram och gott nutt år på er omni nu är innan eller efter oss. Kram

2011-12-31 @ 13:21:37
URL: http://www.asas.se
Postat av: Camilla

Söta ni är, det är helt ok att växa när man är utomlands och glömmer bort verkligheten där hemma för ett tag :)



Hon sparkar en del därinne men inte så det har blivit obekvämt en så länge. Men är rätt så övertygad om att den tiden också kommer, hehe :)

2012-01-02 @ 01:50:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0