Preferred parking, yes please!


Här i Chile är mentaliteten hos folk så annorlunda tycker jag och det är speciellt märkbart när man är gravid. Folk ler sådär gulligt när dem går förbi och ser att jag är gravid och inte en enda tvekar en sekund på att resa sig på bussen för att låta mig sitta. Det finns t.om speciella kassor i affärerna och parkeringsplatser för gravida, belägna precis bredvid handikappsplatserna. 
Vanligtvis mina nära säger åt mig att inte anstränga mig, inte lyfta det, inte göra så mm mm brukar jag ryta -"Jag är faktiskt gravid, inte handikappad!"



I vårt lilla land lagom, speciellt Stockholm där stress och irritation övertar all annan ansträngning ser inte ens folk (eller åtminstonde låtsas dem inte se) när en gravid kvinna stånkandes stiger på bussen. Ska dock bli spännande att se hur man blir behandlad när man kommer hem och faktiskt ser så där riktigt gravid ut. Får man gå före i icakön och sittplats på bussen?


Ni som är gravida nu och är hemma i Sverige, upplever ni någon medmänsklighet bland svenskarna?





Kommentarer
Postat av: Maria

Hej! =)

Åh vad glad jag blev när jag läste din kommentar! =)

Det känns dumt att klaga när man ändå blivit gravid hur lätt som helst! Jag tänker på de som kanske har svårt att få barn, eller inte alls kan få, när jag mår som dåligast. Men ibland måste jag bara få skriva av mig lite, då känns det bättre! =)



Jag försöker att se allt positivt ändå, så barnet inte känner av min stress =P Ja, snart har vi dom här!! =D



Nu ska jag spana in din blogg också! =)

2012-01-07 @ 15:07:23
URL: http://enplusenblirtre.blogspot.com
Postat av: Katja

Vilken lyx att få gå före i kön, inte en chans att man skulle bli erbjuden det här hemma. Gå före i kön liksom det går inte för sig även om man håller på att falla ihop av lågt blodtryck pga graviditeten. Det vore verkligen bra om det var så här med. I Argentina kör det med samma system, i alla fall med äldre människor, de får slinka förbi hela kön och jag tror det är samma sak om man är synligt gravid.



På bussen beror det på vem som tar upp plats. är den en snorunge (tonåring) så får man sällan sitta, jag har fått säga till flera gånger och frågat om deras väska som ligger på sätet bredvid måste sitta där eller om det är ledigt. Andra brukar ofta lämna plats faktiskt, speciellt de som varit gravida själva.

2012-01-07 @ 17:52:08
URL: http://ikatjashuvud.blogspot.com
Postat av: Annika

Hejsan!

Kul att hitta hit då jag är i nästan samma vecka! Jag har tänkt en del på det du skriver om svenskar. Jag jobbade på ett ställa för några veckor sedan där det är många från polen som jobbar. De var väldigt glada över att höra att jag var gravid och frågade tusen frågor och jag fick inte heller lyfta något osv. Medan jag upplever det som att svenskar tycker att man gott kan hugga i och tycker mer det är jobbigt om man är lite trött en dag eller på annat vis inte orkar lika mycket som annars. Upplever inte från andra att dem ler när man går på stan osv.... att gå före i kön finns inte på tal haha, det kanske kommer?!



Ha det bra!

Annika

2012-01-15 @ 17:21:51
Postat av: Camilla

Hej Annika, vad kul att du har hittat hit! Hoppas att du fortsätter att följa bloggen :)

Du ser, på något underligt sätt verkar det som att svenskar är lite mer tillbakadragna än vad de från andra kulturer är. Tror det handlar om att så många svenskar inte "vågar vara framåt" när det handlar om frågor och sånt. Dessutom tror jag att många gravida svenskor är väldigt tillbakadragna själva och vill att det mesta som angår deras graviditet ska vara privat och lite inte-röra-magen-mentalitet. Då blir det ju lite samma sak tillbaka! Men kul att höra att det finns vänliga själar i vårt lilla land lagom! Sen ska man ju såklart inte dra alla svenskar över samma kam, eldsjälar finns det överallt, man ska bara ha turen att få dem före sig i kön :)

2012-01-15 @ 18:20:25
URL: http://ckramar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0