v. 29


Oj vad veckorna helt plötsligt flyger iväg. Det känns som att det enda jag gör är att lägga upp veckobilder på magen här i bloggen :)

Här kommer en update om denna vecka iallafall, sista veckan utanför Sveriges gränser!




Bebis:
Barnets vikt är ca 1,4 kg och längden runt 26 cm från huvud till stjärt. Det fortsätter att lägga på hullet, samtidigt som hjärnan och de inre organen växer till sig. Nu finns det inte plats för akrobatik konster i livmodern längre, men barnet kan fortfarande sträcka ut sig och sparka. Barnets huvud står i proportion till den övriga kroppen. Hjärnan växer mycket snabbt och gör så att de mjuka skallbenen pressas utåt. Vindlingarna som är karakteristiska för hjärnans utseende, blir allt fler eftersom den blir snabbare och kraftfullare samt förbindelserna mellan nervcellerna ökar. Hjärnan kontrollerar nu andning och kroppstemperatur. I ögonhålorna rör sig ögonen och barnet börjar bli känsligt för ljus, ljud, smaker och lukter. Det kan också skilja på naturligt och artificiellt ljus genom livmoderväggen.



Mamma:
Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna.



Jag:
Mår fortfarande som en prinsessa och ska inte klaga! Men om jag måste klaga på något är det den satans halsbränna jag börjar få tätare och tätare. Eller så är det sura uppstötningar, vet inte skillnaden. obehagligt är det iallafall!
Även ryggen tar mycket stryk, både när jag sitter länge och promenerar mycket, det känns med andra ord att man börjar bli framtung.
Utöver detta mår jag hur bra som helst, jag känner hur det rör sig och sparkar därinne varje dag och det är supermysigt att bara ligga still med handen på magen och bevaka det lilla livets rörelser inom mig. Hon bökar mest när jag ligger på sidan, kanske för att hon inte gillar det, men vad vet jag?
Har fortfarande sammandragningar varje dag, men inga som gör ont. Förvärkar har jag nog inte börjat få, har ingen aning om hur dem känns men jag antar att dem gör ont...?
Nu får vi hoppas att jag mår så här bra ända tills hon bestämmer sig för att titta ut, det vore ju helt perfekt!
Viktuppgång: 5,5 kg


Kommentarer
Postat av: Åsa

Låter superbra Camilla:)))Så fin du är:)

2012-01-20 @ 18:41:01
URL: http://www.asas.se
Postat av: Camilla

Åh taack! Hoppas vi ses i vår! ;)

2012-01-21 @ 00:41:30
URL: http://ckramar.blogg.se/
Postat av: Marcia

Bara 5,5 kg??? Det är ju i princip bara princessan och lite vatten! Najs!! Njut av er sista dagar i Chile! Vi längtar efter er!!!

2012-01-21 @ 22:39:44
Postat av: Karolina, gravid i v. 34 ♥

Grattis till miraklet i magen dm8x5w4



Va skönt att bara ha gått upp så lite, avis!

2012-01-22 @ 09:48:58
URL: http://lillamys.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej! Får börja med att säga grattis till bebisen i magen. Jag googlade runt på gravid bloggar och hittade dig. Då vi har BF samma dag :) är det ert första barn? :)

2012-01-22 @ 12:57:11
URL: http://Jennyforsbergs.blogspot.com
Postat av: Camilla

Vad kul att det hittat hit nya läsare, är ju så kul när man kan följa andra likasinnade :)



Karolina - Tack så mycket, jag njuter verkligen som gravid och har tur att få må så bra! Hoppas bara att det håller hela vägen, och vikten också ;)



Marcia - Vi längtar efter er också, ska bli supermysigt att träffa er! Redan på lördag dag kanske? :)



Jenny - Kul att du hittat hit, välkommen till mig :) Och ännu roligare att vi har BF samma dag! Det är vårt första barn, själv då? Jag ska in och kika på din blogg också, se om jag får några svar :)

2012-01-22 @ 23:01:46
URL: http://ckramar.blogg.se/
Postat av: M

Du kommer garanterat förstå när det är för värkar du har, det känns!

2012-01-24 @ 15:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0