Att sluta amma

 
Fick en fråga som är lite intressant om amning!
 
Hejhej! Äntligen en update. 
Har du några "sluta amma-tips"? Förutom att du introducerade mat alltså? Några knep kanske? 

/trogen läsare
 

Tack för frågan och tack för att du är en trogen läsare trots lite gles uppdatering nuförtiden :)
Det där med amning är så himla olika och jag vill börja med att betona att jag har en enorm respekt (något man inte har någon aning om innan man själv gärna blottar bröstet för att ens unge ska få i sig mat) för kvinnor som väljer att inte amma alls eller som väljer att amma en längre tid än vad jag skulle.
 
Jag helammade tills Nellie var 6 månader ungefär, sedan började jag succesivt med smakportioner men ammade fortfarande efter varje måltid och enligt hennes dygnsrytm. Jag började först med att ta bort amningen efter frukostgröten för jag märkte att hon inte åt så bra på lunchen om hon både fick gröt och bröstmjölk och genast började hon äta mycket bättre mitt på dagen. Sen föll det liksom naturligt, jag kände att hon inte längre var intresserad av bröstet på samma sätt och då uteslöt jag ytterligare ett amningsmål efter lunchen och hon var toknöjd ändå.
Jag har och ammar fortfarande ibland på nätterna, dock har jag inte behövt göra det nu på några nätter då hon står sig bra på kvällsvällingen och sen får hon ett till vällingmål på natten.
 
Jag har älskat att amma, det ger så mycket kärlek och jag mår bra av att veta att jag har gett mitt barn den allra bästa näringen men jag känner även att hon mår precis
 
lika bra utan och jag tror inte ett ögonblick på att hon oftare kommer att bli sjuk senare i livet för att jag valde att sluta amma vid 7 mån (Livsmedelsverket rekommenderar ju faktiskt 6 mån). Dessutom känns det som att hon tyr sig mer och mer till pappa Fernando nu vilket jag tycker är superfint och självklart är det sjukt skönt att hon ser mig som något annat än en matmaskin dygnet runt.
 
Hoppas du och några fler fick svar på frågan, har ju inga direkt knep så där utan det kommer nog ganska naturligt   och gör nog det för dig också är jag övertygad om. lycka till med amningen/sluta med amningen!
 
 
Första amningsupplevelsen, helt underbart!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0