v. 24


v. 24, nu börjar man närma sig v. 30 och då är man ju nästan där. Shit.... Dem här veckorna kommer bara att flyga förbi eftersom man är utomlands och bara hittar på en massa roliga grejer. Men här kommer en liten update för den här veckan, det lovade jag ju :)





Bebis:
Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne. Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan. Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer. Vikt 700 gram.


Mamma:
Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.

Jag:
Ovanstående stämmer ganska precis hos mig. Får ganska snabbt ont i ryggen när jag sitter obekvämt eller går länge. Fötterna svullnar så fort jag har dem i golvläge, så fort jag får tillfälle lägger jag dem högt. Märkte igår att det börjar läcka från brösten, lite halvsnuskigt men då vet man iallafall att kroppen reagerar som den ska!
Känner rörelser i stort sett varje dag, trots att jag tycker att det är väldigt svagt. Knappt så att F känner det med sin hand. Trots att jag redan nu känner mig som en flodhäst försöker jag att njuta så mycket jag kan, inte varje dag man har äran att ha ett barn så nära en, ens EGET barn!


Kommentarer
Postat av: Katja

Men å så fin kulan är nu =)

2011-12-15 @ 20:25:17
URL: http://ikatjashuvud.blogspot.com
Postat av: Camilla

Tack du, din kula är inte så pjåkig den heller :)

2011-12-17 @ 00:54:17
URL: http://ckramar.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åh vad fin magen är! Hoppas ni har det fint i Chile och njuter! Hälsa F också :)

2011-12-17 @ 21:10:27
URL: http://shinethru.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0