v. 19

Är i vecka 19 nu och det känns att det börjar hända saker lite snabbare!




Bebis
Barnet är 13-15cm långt mellan huvud och stjärt och väger ca 280g. Det börjar nu få anlag till de permanenta tänderna under de redan klara mjölktänderna. Talg från barnets talgkörtlar blandar sig med hudceller och bildar fosterfett/vernix. Fosterfettet skapar en vattentät barriär som hindrar barnets hud från att bli uppblött i fostervattnet. Nerverna i barnets kropp täcks med myelin, ett fett ämne som isolerar och möjliggör det snabba, friktionsfria utbyte av information som krävs för att en människa ska kunna koordinera och balansera sina rörelser harmoniskt. I tarmkanalen börjar magsafter produceras, de hjälper till att absorbera fostervatten och föra det vidare till njurarna. Där filtreras och renas det för att sedan utsöndras igen till fostervatten.

   

Mamma
Du har en snabbare ämnesomsättning och en ökad blodmängd i kroppen, det kan ha en positiv inverkan på ditt hår och dina naglar. Hos vissa gravida kvinnor kan de höga östrogenhalterna ibland påverka huden i ansiktet. Fenomenet kallas kloasma och uppträder hos ljushyade som mörka fläckar och mörkhyade som ljusa. När hormonhalterna sjunker bleknar oftast fläckarna. Om du solar kan fläckarna i ansiktet förstärkas. Använd ett bra solskydd.
Det kan snart vara aktuellt med järntillskott, de allra flesta gravida kvinnor behöver järntillskott från och med den 20:e graviditetsveckan.



Jag
Äntligen börjar jag känna mig gravid! Magen putar ut och det känns inte som att det är på gränsen till mullighet längre utan jag är faktiskt är gravid!
Mår fortfarande hur bra som helst, känner inga sammandragningar eller bäckenkänningar som jag vet många andra tyvärr gör. Men det är ju iofs ett tag kvar också.... Det enda jag har "drabbats" av är halsbränna som jag led lite av igår kväll men vad gör det om hundra år?!


Kommentarer
Postat av: Åsa

Mysigt Camilla:))) Det är så fint när du lägger ut din mage och blivande bebis och när du skriver om dig sj. Det är uppskattat. Drick vatten mot halsbränna på kvällen för att få bort syra runt magsäcken. Brukar hjälpa. Snart ska jag till Ullared. Några tips att ge?

2011-11-10 @ 11:26:21
URL: http://www.asas.se
Postat av: Mumph

Hejsan vänne, vilken mysigt liten mage :)

Jag tog sötmandel mot halsbränna o det hj'lpte.

Ha mys, kram <3

2011-11-10 @ 22:23:43
Postat av: Camilla

Gulliga ni är, tack! Kul att det är uppskattat och från början så var det menat att bloggen skulle vara främst för er där nere som får vara med på avstånd, men nu har det blivit nåt jag gör för mig själv också, kul att titta tillbaka sen vad man skrivit :) tycker det är kul att följa din blogg också Åsa, alltid nya och smarta tankar! Puss

2011-11-10 @ 23:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0