v. 32


Vi är inne i en ny vecka och av någon anledning går veckorna inte lika snabbt nu som det gjorde när vi var utomlands, då kändes det som att jag bara spottade ur mig nya graviditetsveckor.

Här kommer en update på den häe veckan!


Bebis:
Barnet är nu ca 29 cm från huvud till stjärt och väger omkring 2 kg. Skulle det födas nu kan det klara sig i kuvös. Kuvös behövs bland annat för att underhudsfettet ännu inte är utvecklat. Nu fungerar barnets fem sinnen och hon eller han kan också vrida på huvudet. Alla inre organ fortsätter att mogna, tånaglarna är färdiga och huvudhåret fortsätter att växa. Barnet sover ca 90-95% av tiden - men under de vakna perioderna tränar den på att öppna och stänga sina ögon. Andningslektioner pågår hela tiden för att stärka lungorna och få dem att mogna. Relativt ny forskning visar att andningsövningarna även stimulerar lungorna att tillverka ett ytaktivt medel, som behövs för att lungorna skall utvecklas på rätt sätt.


Mamma:
Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar. Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten.


Jag:
Jag ska verkligen inte klaga på någonting egentligen. Min graviditet fortgår precis som den ska och jag har inga större krämpor att dras med. Dock känner man ju av varje liten förändring även om det inte gör så ont, jag har tex den senaste veckan känt ett obehagligt tryck ner i underlivet när jag rör på mig samt att det har blivit lite jobbigare att sova om nätterna. Har känt av den där "mensvärken" en gång men tror att det var livmodern som växte mer än att det skulle vara en förvärk. Känns som att magen växer snabbt nu och mestadels är den hård och spänd.
I övrigt så älskar jag min mage och livet som otymplig blivande mamma. Men längtan efter att hålla min dotter i min famn går inte att beskriva, vill bara att hon ska vara här hos oss nu nu!
Kan veckorna gå liiite fortare tack!


Kommentarer
Postat av: Alabamasthlm

Superfin! Nu kommer det att gå undan ska du se :)

2012-02-10 @ 14:11:27
URL: http://www.alabamasthlm.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0