v. 33


Nu känner jag mig stor!

När den här veckan är över är det sju veckor kvar, snacka om nedräkning!
Det är med stor längtan jag skriver;
 jag ger er v. 33...



Bebis:

Ditt barn är ungefär 30 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 2,2 kg. Huden börjar ändra färg från röd till rosa och kroppen fortsätter att lagra underhudsfett. Nu ökar inte mängden fostervatten längre utan ligger kvar på den här nivån fram till födseln. Den här veckan växer hjärnan mycket snabbt och barnets huvud ökar ca 9,5mm. Rörelserna i magen känns nu mer som rullningar än sparkar då det inte finns så mycket svängrum längre. Äntligen slipper du de där hårda träffarna mot revbenen



Mamma:

Är detta ditt första barn, så kanske barnet nu lägger sig tillrätta med huvudet nedåt inför förlossningen. För omföderskor kan det ibland dröja ytterligare några veckor. När barnet väl lagt sig tillrätta så brukar det bli lättare att andas och har du haft magbesvär bör även det lätta nu. Däremot ökar trycket nedåt och symtom som stickande känslor i bäckenet kan uppträda. 
Ditt magmått (symfus-fundus) är nu 29-34 centimeter. Det varierar något beroende på barnets storlek och fostervattenmängden. Huvudsaken är att magen växer. Tänk inte för mycket på vikten, tänk istället på vad du äter och att du äter nyttigt. Ladda med kolhydrater inför förlossningen. Mycket grönsaker är också bra och ett par frukter om dan. Många tänker på förlossningen nu.


Jag:
Känner mig riktigt stor nu i förhållande till vad jag tidigare känt och jag kommer till och med på mig själv med att vanka i sidled när jag går. De konkreta sparkarna där innifrån har avtagit lite och jag känner istället stora bökiga rörelser från det lilla pyret därinne. Kanske hon också börjar känna sig lite stor, precis som mammsen sin :)
Har de senaste dagarna fått en märklig känsla i underlivet i form av värk när jag är uppe och går så jag försöker att bara gå i mindre stunder och mestadels vila.
Annars så älskar jag fortfarande min kula, den liksom bara är där och det är hur underbart som helst. Även om det inte är fy skam att byta ut magen mot en verklig bebis så kommer jag nog sakna att vara gravid sen!
Viktuppgång: 7,5 kg


Kommentarer
Postat av: Sandra, Colins mamma

Vilken fin mage du har!

2012-02-16 @ 22:47:55
URL: http://sandrahupdate.blogg.se/
Postat av: Åsa

Så vacker du är:)Jag hade så gärna velat lägga min hand på din mage och säga hej.Du får göra det till mig.Fina du!kram Åsa

2012-02-17 @ 08:11:29
URL: http://www.asas.se
Postat av: Alabamasthlm

Underbar kula - snart är det dags!

2012-02-17 @ 10:32:18
URL: http://www.alabamasthlm.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0