Fasta rutiner

 
Skrev ju lite om Nellie sömnvanor och att de inte är så roliga. Jag har läst Anna Wahlgrens "Sova hela natten kuren"lathund och mycket håller jag med henne om, det här med att barnen ska känna sig trygga i deras egna säng, låta barnet bli tröstat i sängen och framförallt fasta rutiner. 
 
I vårt hushåll tror jag att boven i dramat är dagsrutinerna med mat & sömn. Rutiner som vi inte har för fem öre. Jag och F funkar liksom inte så och har aldrig gjort, vi gör allt spontant och tar det lite som det kommer. Vi har nu insett att man inte kan föra över dessa spontana "rutiner" på ett barn utan det bästa ett barn vet är ju fasta rutiner dag ut och dag in. Fram tills nu har jag ammat lite hur som helst, gett mat på olika tider, låtit henne sova när hon är trött och då hur länge hon vill etc etc.
 
Efter att ha läst lite om Wahlgrens metod har ett litet ljus gått upp för mig. Vi måste ju ha fasta dagsrutiner för att vår lilla tjej ska sova bra på natten!
 
 
Daah!
 
Nu har vi kopierat ett schema från Anna Wahlgren som ska hjälpa oss och framförallt Nellie att sova gott om nättern. Vi började faktiskt redan idag med detta så hoppas på en liten förändring redan denna natt. Eftersom det inte är några problem för Nellie att somna på kvällen behöver vi nog inte gå längre än så här med Wahlgrens metod, skulle nya dagsrutiner göra att vi får mer sömn om nätterna skulle jag hoppa av glädje.
 
Detta är våra nya rutiner för Nellie, oavsett vart vi är om dagarna (ammar gör jag efter varje måltid):
 
08.00 Godmorgon
08.30 Gröt
10.30-11.15 förmiddagslur 45 min
12.00 Lunch
13.30-15.00 Eftermiddagslur 1,5 tim
15.30 Mellanmål
17.15-17.35 Powernap 20 min
19.00 Gröt
19.30 Tuttslurk
20.00 Godnatt
 
Good rutines = Happy baby?
 
 
 

Kommentarer
Postat av: azin

Det där ser bra ut :) Lycka till nu :)

2012-10-22 @ 21:51:31
URL: http://aziins.blogg.se
Postat av: Frieda

Nyfiken, hur går det? Vi har väldigt fasta rutiner men det skiter sig ändå... Suck! Just nu är det rossel i halsen och det håller oss vakna. Men men, en vacker dag vaknar man och klockan är 7 och alla har sovit hela natten, men vi är inte riktigt där än ;)

2012-10-23 @ 18:39:03
URL: http://gaaaalet.blogg.se
Postat av: Frida

Hej! Undrar om du läst Anna Wahlgrens dotters bok? Hon mår fruktansvärt dåligt idag efter sin uppväxt med mammans metoder.. Aldrig att jag låter hennes metoder komma i närheten av mitt barn!

2012-10-24 @ 18:18:23
Postat av: Frieda

Förlåt Camilla, denna kommentar är till Frida som kommenterat: tror du på allvar att hon mår dåligt idag av att hon hade fasta sov och ättider?? Handlar ju mer om Annas liv runt barnen med mycket karlar och så, inte om fasta rutiner! Tänk till lite och läs vad Camilla skrivit istället!

2012-10-24 @ 20:55:16
URL: http://gaaaalet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0